کنترل هوشمند و یکپارچه ترافیک با استفاده از اینترنت اشیا
Smart Traffic Controlling utilizing Internet of Things
کنترل هوشمند و یکپارچه ترافیک با استفاده از اینترنت اشیا – کارشناسی ارشد
چکیده
اینترنت اشیا (IOT) شبکه ای از اشیاء فیزیکی، دستگاه ها، وسایل نقلیه، ساختمان ها و دیگر مواردی هستند که در سیستمهایی متشکل از الکترونیک، نرم افزار ، سنسورها و اتصال به شبکه، تعبیه شده اند. این سیستمها عمدتا برای جمع آوری و تبادل اطلاعات بین این اشیا طراحی شده اند. یکی از کاربردهای IoT کاهش ترافیک شهری می باشد. ترافیک یک معضل دامنه دار و پرحاشیه است که رفع آن نیازمند استراتژی ها و تاکتیک های علمی و کاربردی است. هدف کلی این پایان نامه هوشمند سازی چراغ های راهنمایی توسط سیستم منطق فازی ، SCATS و پردازش تصویر می باشد .
پیشنهاد ما شروع کار با بخشها/حوزههای کوچک و متمرکز است که به تدریج می تواند به استانها و کشور به عنوان یک سیستم مرکزی تعمیم یابد. در این پایان نامه قصد داریم به بررسی سیستم SCATS ( تخصیص زمان بندی فاز سبز ) که به عنوان پیشرفته ترین و پرکاربردترین سیستم کنترل ترافیک هوشمند شهری در دنیا به شمار می آید، بپردازیم و نواقص این سیستم که عدم محاسبه طول صف چراغ قرمز به عنوان یک رکن مهم تصمیم ساز است را مورد بررسی قرار دهیم. سیستم Scats با توجه به معایبی که دارد ، به تنهایی برای زمان بندی چراغ های راهنمایی کافی نمی باشد .
کنترل هوشمند یکپارچه ترافیک
بر همین اساس برای بهبود عملکرد کنترل، از سیستم پردازش تصویر استفاده کرده ایم. درسیستم های مبتنی بر پردازش تصویر می توان طول لحظه ای صف چراغ قرمز را بدست آورد. در این روش با نصب دوربینهای دیجیتال در نقاط ورودی هر تقاطع ، امکان تشخیص خودروها و وسایل نقلیه عبوری فراهم گشته و اطلاعات بدست آمده را می توان در تصمیم گیری لحاظ کرد. از بارزترین مشکلات سیستم پردازش تصویر که میتوان به آن اشاره نمود، عدم امکان تشخیص ابتدای تقاطع و صف ترافیک است، به گونه ای که خودروها بلوکهای ابتدایی را کاملا پر نکرده باشند، که همین امر کنترل دقیق ترافیک را امکانپذیر نخواهد ساخت. به همین دلیل ترکیب مزایای دو روش (Scats و پردازش تصویر) میتواند تا اندازه زیادی به بهبود کنترل هوشمند ترافیک منجر گردد.
در روش پیشنهادی، با ترکیب دو روش SCATS و پردازش تصویر دوربینها به کمک سیستم فازی، میتوان تا حد زیادی از مزایای دو روش بهره برد و معایب دو روش را حذف نمود. به این منظور همانند سیستم SCATS در ابتدای هر تقاطع از سنسور های القایی استفاده میگردد و همچنین به منظور تعیین طول صف قرمز با استفاده از نصب دوربین و پردازش تصویر میتوان ابتدا و انتهای مسیر سبز و قرمز را همزمان رصد نمود .در این پایان نامه با استفاده از شبیه سازی در محیط متلب ، به ارزیابی روش پیشنهادی پرداختیم، و نتایج نشان دهنده کارآیی این سیستم می باشند.
چکیده
اینترنت اشیا , کنترل هوشمند , کنترل ترافیک , کنترل یکپارچه ترافیک
Keywords
IOT , Terrific Control , Crowding , Smart Traffic Controlling